اخبار

همکاری دو شرکت دانش‌بنیان برای تولید کیت‌های تشخیص سریع بیماری و مواد مخدر



دو شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید کیت‌های تشخیصی با آغاز همکاری‌های دوجانبه، اقدام به تولید کیت تشخیص سریع صورت برای کاربردهای کلینیکی و خانگی کردند.
به گزارش زیست آنلاین، دو شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری نانو، در طرحی مشترک اقدام به تولید داخلی و تجاری‌سازی غشاهای نانوالیافی در کشور کردند که برای کاربردهای تشخیص سریع هورمون‌ها، مارکرهای قلبی، مواد مخدر و باقیمانده سموم در غذا و آب مصرفی کاربرد دارد.

این کیت‌ها به طور عمده برای آزمون‌های غربالگری کلینیکی یا تشخیص‌های خانگی به کار می‌روند.

کیوان دبیر، مدیر اجرایی یکی از این شرکتهای دانش‌بنیان ضمن اعلام این خبر گفت: به طور مرسوم در دنیا کیت‌های تشخیص سریع در طیف وسیعی از کاربردهای کلینیکی و حتی خانگی کاربرد دارند. این ابزارها هرچند به صورت کمی میزان ماده مورد نظر را مشخص نمی‌کنند، ولی به جهت کاربری آسان، اختصاصی بودن، دقت بالا در حد تشخیص، قابلیت حمل و مقرون به صرفه بودن برای کاربردهای غربالگری بهترین انتخاب هستند.

دبیر در ادامه افزود: با تلاش و همکاری مدیران دو شرکت دانش‌بنیان، طرحی در دست تحقیق و توسعه است که می‌تواند نیاز داخلی کشور را در تولید انواع غشاهای پوشیده شده با نانو الیاف مورد استفاده در ساخت کیت‌های تشخیص سریع انواع بیماری‌ها، هورمون‌ها و مواد شیمیایی نظیر آنتی بیوتیک‌ها، سموم باقیمانده در آب، دام و طیور، میوه و سبزیجات مورد استفاده انسان را برطرف کند.

دکتر رضا فریدی مجیدی، معاون پژوهشی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی توسعه فناوری نانوالیاف را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و گفت: از آغاز فعالیت تا به امروز موفقیت‌های زیادی در زمینه ساخت و تولید محصولات فناورانه چون ساخت و تحویل تعداد قابل ‌ملاحظه‌ای از دستگاه‌های تولید نانو الیاف در مقیاس آزمایشگاهی و طراحی و ساخت دستگاه تولید نانو فیلترهای صنعتی کسب کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: اخیرا با ورود به حوزه‌های دیگر سعی در توسعه محصولات خود در قالب همکاری دو جانبه با یکی از شرکت‌های فناوری داریم.

مجیدی در مورد روند همکاری با دو شرکت فناوری دیگر افزود: تا پیش از این، انواع غشاهای مورد استفاده در ساخت این کیت‌ها به صورت انحصاری در دست چند کشور بود که پس از تجاری‌سازی و تولید انبوه این دسته از غشاهای نیتروسلولز و فایبرگلاس در کیت‌های تشخیص سریع قادر خواهیم بود تمامی مواد اولیه مورد نیاز در ساخت این کیت‌ها را بومی‌سازی کنیم و با فروش این محصولات در دانشگاه‌ها و مراکز آزمایشگاهی و بیمارستانی داخلی، کشور از واردات این محصولات پیشرفته بی‌نیاز شود.

به گزارش ایسنا، فریدی ادامه داد: توسعه دانش فنی و فناوری مورد استفاده در کیت‌های تشخیص سریع موجب کاهش قیمتی در حدود یک‌سوم تا یک‌ششم به صورت آزمایشگاهی و تا یک‌هفتم در مقیاس صنعتی نسبت به قیمت محصولات مشابه خارجی می‌شود. هم‌اکنون تولید این دسته غشاهای پوشیده شده با نانو الیاف با توان داخلی امکان‌پذیر است و همکاری و برنامه‌ریزی برای تولید آن در حال اجرا است.


بازگشت