بازدید

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور خط تولید صادراتی دستگاه الكتروريس افتتاح شد

AwardPics/160_1.jpg



شرکت دانش‌بنیان فناوران نانومقیاس با تولید انواع محصولات نانو ازجمله نانو الیاف، دستاوردهای ارزشمندی هم در مقیاس آزمایشگاهی و هم در مقیاس صنعتی تولید نموده که تاکنون علاوه بر فروش به متقاضیان متعدد داخلی، سابقه صادرات محصولات آزمایشگاهی به کشورهای متعدد ازجمله پاکستان، نیجریه و مالزی را داشته است. دستگاهی که امروز مورد بازدید معاون ریاست جمهوری و ریاست محترم دانشگاه قرار گرفت، الیاف‌های موردنیاز برای تولید ماسک‌های نانو به کشور کره جنوبی صادر خواهد شد و اولین صادرات صنعتی با فنّاوری پیشرفته در این زمینه به شمار می‌رود.
دکتر سورنا ستاری معاون علمي و فناوري رياست جمهوري نخستین نشست رسانه‌ای خود در سال ۹۵ در خصوص برگزاری چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران را چهارشنبه 1 اردیبهشت در شرکت دانش‌بنیان فناوران نانومقیاس برگزار کرد.

دارایی شرکت‌های دانش‌بنیان دانش آن‌هاست
دکتر ستاری ضمن تبریک به دانشگاه علوم پزشکی تهران که توانسته دستگاه آزمایشگاهی خود را با عنوان دستگاه �الکتروریسی؛ دستگاه تولیدکننده نانو الیاف� به کره جنوبی صادر کند، گفت: شرکت دانش‌بنیان نانوفناوران مقیاس از دومین دور برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران تاکنون توانسته پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته باشد به‌طوری‌که امروز علاوه بر تأمین نیاز داخل، اقدام به صادرات دستگاه‌های خودکرده است.
دکتر ستاری اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این راستا توانسته علاوه بر ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان برای صادرات محصولاتشان مشاوره‌هایی در کریدور صادراتی داشته باشد. یکی از دستاوردهای کریدور صادراتی ارتباط با خارج از کشور برای صادرات محصولات دانش‌بنیان است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بابیان اینکه پایه توسعه کشور منابع انسانی هستند، گفت: ۳۲ میلیون جوانی که در کشور ما دارای تحصیلات عالیه هستند می‌توانند پایه آینده‌ساز برای توسعه کشور باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی بیشتر با وزارت بهداشت و وزارت علوم در تعامل بوده و هدف آن دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هستند.

کاربردهای مختلف نانو الیاف‌ها
دکتر رضا فریدی مجیدی، مجری طرح و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز بابیان این‌که نانو فیبرها دارای ساختارهای مختلف هستند، افزود: الیاف نانو با مورفولوژی‌های مختلف دارای کاربردهای مختلفی است. وی بابیان این‌که الیاف تولیدشده با قطر 100 نانومتر است، خاطرنشان کرد: یک تار موی انسان 100 میکرون است و الیاف تولیدشده هزار برابر کوچک‌تر از یک تار موی انسان است به همین دلیل این الیاف با چشم غیرمسلح و حتی با میکروسکوپ‌های نوری قابل‌دیدن نیست.
دکتر فریدی با اشاره به کاربردهای این الیاف یادآور شد: با ساخت دستگاه الکتروریسی موفق به تولید الیاف نانو شدیم که علاوه بر کاربرد در حوزه فیلتراسیون، برای تولید داربست‌ها و همچنین برای رهایش دارو در بدن کاربرد دارد.
وی بابیان این‌که دستگاه الکتروریس در انواع دستگاه‌های آزمایشگاهی و صنعتی طراحی و ساخته‌شده است، اظهار کرد: دستگاه الکتروریس آزمایشگاهی به کشورهای نیجریه، مالزی و پاکستان صادرشده و در حال حاضر نوع صنعتی این دستگاه به کشور کره جنوبی آماده‌ی صادرات است.
دکتر فریدی ادامه داد: نانو الیاف تولیدشده توسط این دستگاه در حوزه فیلتراسیون کاربردی شده، به این صورت که لایه‌ای از نانو فیلتر بر روی فیلترها نشانده شده است. به‌عنوان یکی از کاربردهای صنعتی نانو فیلترها می‌توان اشاره کرد که کاربرد این فیلترها در نیروگاه‌ها موجب افزایش راندمان یک‌درصدی خواهد شد.

جلوگیری از ورود 90 درصد آلودگی‌ها به سیستم تنفسی افراد
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر این‌که این الیاف بر روی ماسک‌ها مورداستفاده قرارگرفته، توضیح داد: با نشاندن یک‌لایه از نانو فیبر بر روی ماسک‌ها بدون آن‌که موجب افت کارایی تنفس افراد شود، از ورود 90 درصد آلودگی‌ها به سیستم تنفسی افراد جلوگیری می‌شود.
دکتر فریدی بابیان این‌که فیلترهای نانویی تولیدشده در شرکت دانش‌بنیان فناوران نانومقیاس در 20 نیروگاه کشور کاربردی شده است، افزود: سالانه حدود 20 میلیون ماسک با روش این شرکت در کشور تولید می‌شود.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه، با اشاره به توانمندی ایران در حوزه ساخت نانو الیاف‌ خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای جهانی یک‌بیستم انتشارات علمی دنیا در این حوزه از آن ایران است؛ ضمن آن‌که با کسب این دانش فنی نام این شرکت در میان 22 شرکت بین‌المللی از 12 کشور دنیا قرارگرفته است.

حمایت دانشگاه از شرکت‌های دانش‌بنیان
در حاشیه این بازدید، دکتر جعفریان در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه گفت: شرکت فناوران نانومقیاس از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که توسط اعضای هیئت‌علمی دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه تأسیس‌شده و به مرحله‌ی تولید رسیده است.
وی افزود: یکی از محصولات این شرکت دستگاه صنعتی است که الیاف نانو تولید می‌کند که مصارف مختلفی در پوشش‌ها و فیلترها دارد و قرار است این دستگاه به کشور کره‌ی جنوبی صادر شود. رییس دانشگاه بابیان اینکه، تولید محصولات نانو و صادر کردن آن‌ها به کشورهای دیگر من‌جمله کره‌ی جنوبی کار بسیار ارزشمندی است خاطرنشان کرد: اینکه بتوانیم در فناوری به‌جایی برسیم که محصول آن علاوه بر ارزش‌های ریالی و مادی در بازارهای بین‌المللی قابل‌عرضه باشد بسیار ارزشمند است که خوشبختانه همکاران دانشگاه در این کار موفق شده‌اند تا محصولاتشان را به بازار ارائه دهند.
وی افزود: امیدوارم این‌گونه فعالیت‌ها که در چند سال اخیر و با حمایت‌های ستاد فناوری‌های نانو معاونت علمی ریاست جمهوری و مراکز دیگری من‌جمله دانشگاه و وزارت بهداشت انجام‌شده شروعی باشد برای اینکه بتوانیم در فناوری‌های پیشرفته پزشکی که رسالت دانشگاه علوم پزشکی تهران است اقدامات بزرگ‌تری انجام دهیم.
دکتر جعفریان ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران شرکت دانش‌بنیان فناوران نانومقیاس، حمایت خود را از ایجاد این‌گونه شرکت‌ها اعلام کرد و گفت: برای حمایت ازاین‌گونه شرکت‌ها می‌توانیم از محیط آموزشی دانشگاه برای تمرکز نیروی کار متخصص در شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.



AwardPics/160_2.jpg          AwardPics/160_3.jpg


بازگشت