توری پنجره

ProductPics/17_Main.jpg

ذرات معلق موجود در هوا تهدید بزرگی برای سلامت انسان‌ها به شمار می‌رود و همین امر نگرانی‌های گسترده‌ای را در کشورهای در حال توسعه مانند هند و چین به وجود آورده است. غلظت بالای این ذرات در هوا اثرات مخربی بر میدان دید، اکوسیستم، نور مستقیم خورشید، و آب و هوا می‌گذارد. این ذرات معلق به دو دسته PM 2.5 و PM 5 تقسیم می‌شوند که ذرات معلق گروه PM2.5 به دلیل اندازه بسیار کوچکی که دارند به راحتی به مجاری تنفسی انسان نفوذ کرده و خطرات بسیار زیادی را برای سلامت انسان به وجود می‌آورند. در صورت قرارگیری مداوم و طولانی مدت در برابر چنین شرایط آب و هوایی، مشکلات جدی در سلامت انسان از جمله سکته قلبی، سرطان، و عفونت‌های ریوی به وجود می‌آید. همچنین تماس کوتاه‌ مدت با ذرات معلق و این شرایط خطرناک ریسک ایجاد مشکلات آسمی را بسیار بالا می‌برد.
امروزه بسیاری از صنایع در کشورهای درحال توسعه مانند چین، از سوخت های فسیلی استفاده می‌کنند و مسئول تولید ذرات معلق و افزایش آلودگی همین کشورها هستند. عموم مردم در محیط‌های خارجی و بیرونی مشکل آلودگی‌ هوا و ذرات معلق را با استفاده از ماسک های تنفسی برطرف می‌کنند. اما مسئله محیط‌های داخلی مانند ساختمان های تجاری و مسکونی است که با توجه به آلودگی محیط بیرون محیط‌های داخلی نیز ممکن است آلوده شود. در محیط‌های تجاری عموما از سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شود که البته مشکل این سیستم‌ها انرژی زیادی است که صرف عملکرد آن‌ها می‌شود. محیط‌های مسکونی عموما دارای سیستم‌های تهویه مطبو ع نیستند و رایج ترین سیستم تهویه هوای داخل پنجره و توری های پنجره است.
کیفیت و تهویه هوای محیط‌های داخلی موضوعی بسیار مهم و حائز اهمیتی است. با توجه به اینکه اکثر ساختمان های مسکونی از تهویه طبیعی استفاده می‌کنند، توری‌های پنجره‌ نقش سیستم فیلتراسیون هوا را بازی می‌کنند. اما توری‌های پنجره رایج قابلیت به دام اندازی ذرات معلق PM 2.5 را ندارند. راه حل استفاده از توری‌های پنجره حاوی یک لایه پوشش نانوالیاف است. نانوالیاف به دلیل درصد تخلخل بالا و اندازه حفرات کوچک توانایی به دام‌اندازی ذرات معلق گروه PM 2.5 را برای توری‌های پنجره فراهم می‌کند. پوشش دهی توری پنجره با یک لایه نانوالیاف روشی است که نه تنها مقادیر بالایی از ذرات معلق را به دام می‌اندازد بلکه شفافیت توری را حفظ کرده و به نور خورشید اجازه عبور می‌دهد.
محققان دریافتند که نانوالیاف پلیمرهای قطبی مانند پلی اکریلونیتریل (PAN)، پلی‌آمید و پلی‌مید راندمان به دام اندازی ذرات معلق بسیار بالاتری در مقایسه با الیاف غیرقطبی مانند پلی پروپیلن که در فیلترهای رایج استفاده می‌شوند، دارند.
قدرت بالای به دام اندازی نانوالیاف‌ امکان استفاده از آن‌ها به شکل یک لایه نازک پوشش داده شده روی توری پنجره جهت بهبود کیفیت هوای داخلی را امکان پذیر می‌کند.
توری پنجره تولید شرکت فناوران نانومقیاس مزیت‌های زیر را دارا می‌باشد:
- راندمان به دام اندازه گرد و غبار، ذرات معلق در هوا، عوامل حساسیت‌زا بالای ۹۰ درصد
- شفافیت توری
- جلوگیری از عبور اشعه فرابنفش
- افت فشار پایین

نمودار زیر مقایسه‌ای بین توری پنجره حاوی نانوالیاف تولید شرکت فناوران نانومقیاس را با دیگر توری‌های پنجره رایج در بازار نشان می‌دهد. مشخص است که راندمان توری پنجره حاوی نانوالیاف راندمان به دام اندازی ذرات ریز معلق بالاتری نسبت به فیلترهای رایج و تجاری دارد. همچنین افت فشار این توری‌ها در مقایسه با توری‌های رایج بسیار کمتر است.

دانلود

درخواست پیام