فیلتر هوای کابین خودرو

ProductPics/14_Main.jpg

مطالعات گسترده‌ در زمنیه سم‌شناسی و بیماری‌های واگیردار نشان دهنده اثرات مضرر ذرات بسیار ریز (UFP ) ( ذراتی که قطری کمتر از ۱۰۰ نانومتر دارند) است. این ذرات سیستم قلبی- عروقی را هدف می‌گیرد. هنگامی که این ذرات وارد مجاری تنفسی می ‌شوند، به دلیل اندازه بسیار ریزی که دارند می‌توانند به بافت بیرونی ارگان‌ها و سیستم گردش خون وارد شود و روی ارگان‌هایی مانند قلب، کلیه، کبد و مغز رسوب کنند. اندازه بسیار کوچک و سطح ویژه بالایی که این ذرات دارند، امکان نفوذ به دیواره‌های سلولی و تجمع در میتوکندری را امکان پذیر می‌کند. در نتیجه در صورتی که انسان در معرض این ذرات بسیار ریز قرار بگیرد، ریسک جهش ژنتیکی را در خود افزایش می‌دهد.
در محیط‌های شهری، دود خروجی از وسایل نقلیه معمولا منبع اصلی ذرات بسیار ریز است. غلظت ذرات بسیار ریز موجود در جاده‌های شهری در حدود ۱۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ ذره/سانتی‌متر مکعب است. با این که میانگین زمان رفت و آمد هر خودرو در حدود ۱/۳ ساعت در روز است، تنها در کابین ماشین احتمال قرار گرفتن در برابر این ذرات بسیار ریز در حدود ۵۰ درصد است.
فیلتر هوای کابین خودرو، یکی از اجزا سیستم تهویه(HVAC) خودرو های جدید است که معمولا جزء موارد تعویضی در دوره های سرویس و نگهداری خودرو محسوب می گردد. هوای ورودی به کابین خودرو از طریق سیستم تهویه مطبوع و بخاری توسط این قطعه فیلتر گردیده و از ورود ذرات، گرد و غبار و سایر محرک های تنفسی به داخل کابین جلوگیری نموده و باعث می شود که حداکثر میزان هوای تمیز با کمترین آلودگی و صدا از دریچه های ورودی داشبورد وارد کابین گردد.
با این که اکثر اتومبیل‌های جدید دارای فیلتر هوای کابین هستند، توانایی این فیلترها در محافظت از مسافران در برابر ذرات بسیار ریز بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است و راندمان به دام‌اندازی ذرات نیز وابسته به اندازه ذرات است. سطح محافظت فیلترها به نوع اتومبیل، عمر و سیستم تهویه آن بستگی دارد. یک راه حل جدید استفاده از فناوری نانوالیاف در تولید فیلتر هوای کابین خودرو است. این فیلترها حاوی یک لایه نانوالیاف است که راندمان به دام اندازی ذرات بسیار ریز را افزایش داده و در عین حال افت فشار کمتری حاصل میشود.

فیلتر هوای کابین تولید شرکت فناوران نانومقیاس مزیت‌های زیر را دارا می‌باشد:
- راندمان به دام اندازی ذرات بسیار ریز بالای ۹۰ درصد
- افت فشار پایین
- عمر طولانی‌تر

نمودار زیر نیز افت فشار و راندمان فیلتر هوا حاوی نانوالیاف، تولید شرکت فناوران نانومقیاس را با فیلترهای تجاری برای ۲ اندازه از ذرات ( ۱ و ۰/۴ میکرومتر) مقایسه می‌کند.

دانلود

درخواست پیام