نانوالیاف ضدباکتریایی

ProductPics/20_Main.jpg

میکروارگانیسم‌ها گونه‌های متعددی دارند باکتری، ویروس، قارچ، و جلبک از جمله این میکروارگانیسم‌ها هستند که هریک اثرات پیش‌بینی نشده‌ای در زندگی انسان دارند. اکثر بیماری‌های انسان‌ها به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به عفونت ایجاده شده از طریق این میکروارگانیسم‌ها مرتبط است. تولید محصولات مختلف با استفاده از مواد آنتی باکتریال مقاوم در برابر باکتری و قارچ از تشکیل فیلم زیستی که بیانگر عفونت این محصولات است، جلوگیری می‌کند. با دست‌آودرهای تکنولوژیکی اخیر در علم مواد، مهندسی پزشکی و زیست پزشکی، مواد آنتی باکتریال عامل اصلی از بین بردن عفونت در بسیاری از محیط‌های آلوده به شمار می‌روند. سطوح آنتی باکتریال سلول‌های باکتری را دچار اختلال کرده و باعث مرگ این سلول‌ها می‌شود. در نتیجه از چسبیدن میکروارگانیسم‌ها و تشکیل فیلم‌های زیستی جلوگیری می‌کند. اما یکی از مشکلات اساسی مقاوم شدن باکتری‌ها و قارچ‌ها در برابر مواد آنتی‌باکتریال است.
با توجه به اینکه آلودگی میکروارگانیسم‌ها بر صنایع بسیاری از جمله صنایع پزشکی، فراوری غذا، ذخیره‌سازی، صنایع جداسازی و کشتی‌‌سازی اثرگذار است و همچنین مشکل مقاوم شدن میکروارگانیسم‌ها در برابر مواد آنتی باکتریال، استفاده از مواد، روش‌ها یا پوشش‌دهی‌های جدید مانند نانوالیاف الکتروریسی شده که اتصال میکروارگانیسم‌ها را به تاخیر انداخته یا حتی جلوگیری می‌کند، به شدت احساس می‌شود.
با استفاده از الیافی که به روش الکتروریسی تهیه می‌شود به راحتی مي‌توان نرخ رهایش ماده آنتی باکتریال را تنظیم کرد. ویژگی‌های منحصر به فرد نانوالیاف از جمله نسبت سطح به حجم بالا، فعالیت شیمیایی و هدایتی که دارد، اثرگذاری مواد آنتی‌باکتریال را افزایش می‌دهد. بنابراین می‌توان برای نانوالیاف الکتروریسی شده از نظر اقتصادی و عملکردی، آینده درخشانی به عنوان مواد آنتی باکتریال پیش بینی کرد.
نانوالیاف آنتی‌باکتریال تولید شرکت فناوران نانومقیاس مزیت‌های زیر را دارا می‌باشد:
- نانوالیاف توانایی نگهداری و رهایش مواد آنتی‌باکتریال بیشتری را در سانتی‌متر مربع دارند.
- سیستم رهایش آن کنترل شده و قابل تنظیم است.
- اثرگذاری بالاتر مواد آنتی باکتریال
- جلوگیری از اتصال میکروارگانیسم‌ها به سطح مورد نظر توسط نانوالیاف انتی باکتریال

دانلود

درخواست پیام