اخبار

مصاحبه سایت تبیان بادکتر فریدی مخترع دستگاه الكتروریس نانوفیبر - 1391/01/24

AwardPics/88_1.jpeg



دراین مطلب مصاحبه ای را با آقای دکتر رضا فریدی مجیدی؛ محقق برتر (رتبه هشتم) در سومین جشنواره برترین‌های نانو، دانش‌آموخته رشته شیمی دانشگاه تهران، درمورد دستگاه الكتروریس نانو فیبر انجام داده ایم. عمده زمینه تخصصی‌ ایشان مباحث پلیمری است، ایشان دوره دکتری خود را نیز در این خصوص گذرانده‌اندودر حال حاضر در گروه فناوری نانو دانشگاه علوم پزشکی مشغول به کار هستند.

دردستگاه الکتروریس نانو فیبر، کاغذ فیلتر معمولی رابا یک لایه از نانوالیاف پوشش داده و طی پروسه ای کارایی و طول عمر آن افزایش می یابد. این دستگاه همچنین جهت امکان پوشش سوبستریت‌های مختلف (از قبیل فیلتر، پارچه،کاغذ و...) تعبیه شده است.

در این دستگاه یک درام در داخل حمام محلول پلیمری غوطه‌ ور شده و با اعمال ولتاژ بالا به محلول، صدها جت پلیمری از سطح درام به سمت جمع کننده‌ای که در بالای آن قرار دارد و دارای ولتاژ بالای مخالف است شتاب می‌گیرد و در نهایت لایه‌ای از نانو الیاف روی سطح جمع کننده (کالکتور) تشکیل می‌شود.

این دستگاه با هر بار اجرای دستور الکتروریسی، امکان بررسی تأثیر تغییرات یک یا چند پارامتر در تولید نانوفیبرها را فراهم می‌کند و زمان مورد نیاز جهت بررسی پارامترهای موثر الکتروریسی را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد.

با استفاده از این دستگاه می‌توان اثراتی مانند اثر تغییرات سرعت تزریق محلول پلیمر، سرعت حرکت نازل، فاصله الکتروریسندگی و سرعت چرخش درام را در خواص نهایی نانوفیبرهای پلیمری بررسی نموده و شرایط بهینه را در حداقل زمان ممکن به ‌دست آورداین دستگاه دارای پتنت بوده و در سطح بین المللی به ثبت رسیده است.

تبیان: خودتان را معرفی كنید و در مورد تحصیلات و سوابق خود و همچنین نحوه آشنایی با فناوری نانو صحبت كنید؟

**رضا فریدی مجیدی هستم، دانش‌آموخته رشته شیمی دانشگاه تهران. عمده زمینه تخصصی‌ام مباحث پلیمری است که فارغ‌التحصیل شده‌ام.بنده از زمان شروع دوره دکتری در زمینه فناوری نانو فعالیت داشته‌ام و تمرکز اصلی تحقیقاتم نیز بر روی فناوری نانو بوده است.در دوره دکتری بر دو موضوع تحقیق نموده‌ام که عبارتند از "بررسی پلیمریزاسیون مینی امولسیون بدون سورفکتانت استایرن و کپسوله کردن نانوذرات دی اکسید تیتانیم و مغناطیسی مگنتیت به این روش" و " تهیه نانوفیبرهای هیبریدی پلیمر-معدنی به روش الکتروریسندگی".

تبیان : نام محصول چیست و نحوه ی كار بادستگاه چگونه است؟


**نام این دستگاه الكتروریس نانو فیبر است. كار این دستگاه تولید نانو فایبر است در واقع كار آن تولید فایبر یا لیفت است. در سال های اخیر كه تكنولوژی نانو شناخته شده دقت دستگاه را توانسته ایم به حدی برسانیم كه نانو فایبر نیز تولید كند. اصول اولیه هر دستگاه الكتروریس وجود یك منبع ولتاژ، یك پمپ سرنگی و یك كالكتر است كه نانو فایبر تولید شده را جمع می كند.

های ولتاژ (high voltage) با ایجاد اختلاف پتانسیل، یك قطب مثبت و منفی بین سرنگ كه به پمپ وصل است و محلول داخل آن و كالكتر.كالكتر در بالای دستگاه قرار دارد كه های ولتاژ توسط یك سیم به پمپ وصل شده و این باعث می شود كه جریان ایجاد شود، این جریان باعث تبدیل شدن محلول به اسپری بر روی كالكتر می شود و منجر به تولید نانو فایبر می گردد. بر روی این دستگاه پنلی تعبیه شده كه با دادن برنامه به آن خود دستگاه شروع به كار می كند و محلول را به نانو فیبر تبدیل می كند.هدف نهایی ما کاربردی کردن نانوفیبر‌ها از طریق تولید محصولاتی مانند فیلتر و ماسک است.

تبیان: ایده طرح دستگاه از كیست؟ و چگونه به فكر ساخت این دستگاه رسیدید؟

**ایده طرح دستگاه از خود بنده است كه به دلیل مواجه شدن با مشكلات عمده از جمله تحریم های موجود و همچنین تهیه تجهیزات (مانند های ولتاژ) كه وارد كردن آنها از دیگر كشورها كار مشكلی است به فكر ساخت این قطعه و در نهایت ساخت دستگاه خودكار و هوشمند الكتروریس نانو فیبر افتادیم. به نظر من این محصول بسیاری از نیازهای كشور را حل می كند.

**تبیان:تحصیلات و تجارب شما تا چه حد در ساخت این محصول موثر واقع شده است؟

از آنجایی كه مسئله الكتروریس مربوط به پایان نامه خود بنده است و بر روی محلول ها و نانو فیبرهای مختلف كار كرده ام توانستیم این دستگاه را اختراع كنیم.

تبیان:برای ساخت این محصول از چه منابعی استفاده كرده اید؟

**با استفاده از كتاب هایی كه اصول اولیه را بیان كرده و همچنین مقالات روز دنیا، اما آموزش خاصی در این زمینه ندیده ام.

تبیان:از نانو فایبر در چه مواردی استفاده می شود؟

**در صنایع فیلترسازی، صنایع تجهیزات پزشكی، ماسك های پزشكی، باندهای استریل، صنایع نساجی، صنایع دفاعی (در بحث لباس های ضدحریق، لباس های ضدگلوله)

تبیان:چه مقدار زمان و هزینه بر روی این طرح صرف شده است؟

**طرح این دستگاه از سال 80 بیان شده اما از سال 87 كار جدی شروع شد، به طوری كه به مرحله فروش رسیده است.

اما مقدار هزینه مشخصی را نمی توانم بیان کنم.و در مورد مجوز نیز باید بگویم كه نیاز به مجوز خاصی نداشتیم.

كار این دستگاه تولید نانو فایبر است در واقع كار آن تولید فایبر یا لیفت است. در سال های اخیر كه تكنولوژی نانو شناخته شده دقت دستگاه را توانسته ایم به حدی برسانیم كه نانو فایبر نیز تولید كند. اصول اولیه هر دستگاه الكتروریس وجود یك منبع ولتاژ، یك پمپ سرنگی و یك كالكتر است كه نانو فایبر تولید شده را جمع می كند

تبیان: آیا محصولات دیگری نیز تولید كرده اید؟ و یا طرحی برای اجرا در دست دارید؟

**دستگاه های دیگری نیز در شرکت ما تولید شده است که از جمله میتوانم به موارد زیر اشاره کنم:

الكتروریس نازل دار آزمایشگاهی و الكتروریس بدون نازل آزمایشگاهی: تفاوت این دو در كم و زیاد بودن حجم نانو فیبر تولیدی است كه حجم آن در الكتروریس بدون نازل بیشتر است.

الكتروریس صنعتی: دارای تكنولوژی پیچیده ای است كه از آن در تولید انبوه نانو فایبر استفاده می شود. ولتاژی كه در دستگاه اعمال می شود بسیار بالاست.

دستگاه الكتروریس موئینه: نمونه اولیه آن تولید شده و به مرحله انبوه سازی رسیده است، دارای قیمت بالایی هستند. كاربرد آن در بخش شناسایی DNA و در بحث نانو ذرات است.

الكتروریس مذاب كه در دست طراحی است. هنگامی كه در محلول ما حلال هایی به كار رفته باشد كه توسط دستگاه نانو فایبر قابلیت تبدیل شدن به نانو فیبر را نداشته باشد از این دستگاه استفاده می كنند. اما اصول آن مانند الكتروریس نانو فیبر است.

تبیان: آیا مشابه این محصول در كشورهای دیگر وجود دارد؟

**طرح اولیه دستگاه در دیگر كشورها وجود دارد اما هوشمند و خودكار نیستند.در بحث الكتروریس صنعتی مشابه دستگاه در 1 یا 2 كشور وجود دارد ولی در بحث آزمایشگاهی 10 كشور این دستگاه را دارند.

دستگاه الكتروریس نانو فیبر
تبیان: آیا در ایران نیز مشابه این دستگاه وجود دارد؟

**در بحث صنعتی خیر اما در بخش آزمایشگاهی تعدادی از شركت ها فعالیت دارند.

از نظر من ایران در زمینه نانو بسیار پیشرفت كرده است.

همچنین می توانم بگویم شركت نانو مقیاس فناوران جز 10 شركت مطرح شده در زمینه نانو است.

شركت در جشنواره خوارزمی، علم تا عمل و برترین های نانو دارای رتبه است و اینکه به نظر من بحث شناساندن و تبلیغ مسئله مهمی در بازاریابی است.

تبیان: مزایای این محصول در مقاسه با بقیه طرح ها چیست؟

**دستگاه از نظر قیمت و همچنین از نظر گارانتی نظیر نصب و راه اندازی، خدمات پس از فروش، تعمیر، پای بندی به تعهدها و... نسبت به محصولات دیگر دارای برتری است. از آنجا كه قطعات بومی هستند و حتی توسط خود شركت تولید می شوند، دستگاه دارای كارایی بالایی است. اما گفته های من نظراتی است که از سوی مصرف كنندگان دستگاه بیان شده است.

تبیان: كدام سازمان ها و مراكز خواستار این دستگاه بوده اند؟

**دانشگاه های تهران، فناوری های نوین، امیركبیر، اصفهان، سازمان انرژی اتمی.

تبیان: آیا می توان گفت كه درخواست از سوی مراكز مختلف باعث تمركز بیشتر بر روی این دستگاه شده است؟

**به نظر من توجه داشتن به نیاز مشتری، ایجاد تنوع و به روز بودن از عوامل مهمی به شمار می روند.

تبیان :اشتغال در زمینه فناوری نانو چگونه است؟

**ستاد نانو در این زمینه حمایت های خوبی از پایان نامه ها و موضوعات در زمینه نانو دارند و یا اینكه به تشویق شركت هایی مثل شرکت ما می پردازند كه اگر از متخصصان نانو استفاده كنیم خودشان نیمی از هزینه ها و بیمه آن ها را متقبل می شوند. من این حمایت را موثر می دانم و عقیده دارم كه حمایت ها باعث پذیرفته شدن این افراد در قسمت های مختلف می شود.

دستگاه الكتروریس نانو فیبر
ستاد نانو هم برای اشتغال كسانی كه نانو كار می كنند و هم كسانی كه پروژه دارند و می توانند پروژه های خود را بیان كنند امتیازی در نظر میگیرد و هزینه ای را به آن ها می پردازد.

تبیان: ازفناوری نانو در چه زمینه هایی استفاده می شود؟

**مسائل زیست محیطی، مسائل علوم پزشكی، نانو داروها، نانو فایبرها و حتی استفاده از فناوری نانو در بحث های مدیریتی و پایان نامه های مرتبط با آن.به عقیده من فناوری نانو محدود به زمینه خاصی نیست و در زمینه های مختلف به كار می رود.

به نظر من فناوری نانو در زمینه های علوم پزشكی بسیار پررنگ تر ظاهر شده است.

و سخن پایانی ایشان...

از ستاد ویژه فناوری نانو به خصوص از جناب دكتر سركار و حمایت ایشان در زمینه های مالی و دلگرمی ها و پیگیری های ایشان كمال تشكر را دارم.

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان
https://article.tebyan.net/200572/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%8A%D8%AF%D9%8A-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%B3-%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%88-%D9%81%D9%8A%D8%A8%D8%B1


بازگشت