اخبار

بازدید معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدیر دفتر همکاری دانشگاه و صنعت و هیات رئیسه دانشکده فناوریهای نوین پزشکی از شرکتهای دانش بنیان فناوران نانومقیاس و شرکت زیست ابزار پژوهان

AwardPics/155_1.jpg



روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: دكتر منظم بر عزم دفتر همكاري دانشگاه و صنعت براي حمايت هر چه بيشتر از حركت‌هاي تبديل دانش به فناوري در دانشگاه تأكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت تحقيقات و فناوري دانشگاه، دكتر مسعود يونسيان معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشكي تهران و هيات رئيسه دانشكده فناوري‌هاي نوين پزشكي و مدير دفتر همكاري دانشگاه و صنعت دكتر محمدرضا منظم، از دو شركت دانش‌بنيان مستقر در مجتمع صنعتي گلگون واقع در كيلومتر 5 جاده فتح كه توسط اعضاي هيات علمي دانشكده فناوري‌هاي نوين پزشكي تأسيس‌شده‌ به‌صورت جداگانه بازديد كردند.
دكتر رضا فريدي مجيدي معاون پژوهشي دانشكده فناوري‌هاي نوين پزشكي و مؤسس شركت دانش‌بنيان فناوران نانومقياس، فعاليت شركت را از زمان تأسيس در مسير توسعه فناوري نانو الياف و روش الكتروريسي عنوان كرد. وي شروع ايده را از پايان‌نامه دكتري خود معرفي كرد و از سابقه عملكرد و دستاوردهاي علمي شركت طي 10 سال فعاليت سخن گفت.
دكتر فريدي مجيدي گفت: شركت فناوران نانومقياس از آغاز فعاليت تا به امروز موفقيت‌هاي زيادي را درزمينهٔ ساخت و توليد محصولات فناورانه كسب نموده است، از موفقيت در ساخت و تحويل تعداد قابل‌ملاحظه‌اي از دستگاه‌هاي توليد نانو الياف در مقياس آزمايشگاهي سفارش داده‌شده توسط مراكز تحقيقاتي كشور تا موفقيت در طراحي و ساخت دستگاه توليد نانو فيلترهاي صنعتي شده (تاكنون تعداد 6 دستگاه صنعتي با توان توليد 500 مترمربع نانو فيلتر در ساعت براي هر دستگاه به مراكز صنعتي مانند فيلتر سازها براي توليد فيلترهاي نيروگاهي و صنعتي و شركت سها براي توليد ماسك‌هاي تنفسي بر پايه نانو الياف، تحويل داده‌شده است.) همچنين به پايان رساندن و تكميل توليد دانش فني محصولات نهايي مانند فيلتر و ماسك و انتقال اين فناوري به واحدهاي توليدي اين محصولات در خارج از شركت.
وي افزود: توسعه دانش فني و فناوري مورد اشاره موجب رفع نياز كشور به تأمين فيلترهاي كلاس F9 نيروگاه‌ها (كه شامل تحريم بوده) شده و اين اقدام با تبديل فيلتر كلاس F7 به F9 در شركت فناوران نانومقياس محقق شده است.
وي در ادامه به مقايسه توانمندي‌ها و مزيت‌هاي رقابتي شركت با رقباي خارجي پرداخت و گفت: قيمت محصولات شركت نانومقياس در مقياس آزمايشگاهي بين يك‌سوم تا يك‌ششم (10 هزار دلار در مقابل 30 هزار دلار تا 60 هزار دلار) قيمت محصولات مشابه خارجي است و در مقياس صنعتي قيمت محصولات شركت حدود يك‌هفتم (150 هزار دلار در مقابل يك‌ميليون و دويست هزار دلار) است كه اين امر موفقيت اين شركت را در صدور تعداد قابل‌توجهي از دستگاه‌هاي آزمايشگاهي به كشورهاي مالزي، پاكستان، نيجريه و چين موجب شده است و تقاضاي روزافزوني در اين خصوص وجود دارد.
دكتر فريدي مجيدي خاطر نشان كرد: همچنين واگذاري و فروش دانش فني دستگاه نيمه‌صنعتي نانو الياف به يك شركت مالزيايي به ارزش 1 ميليون رينگت (معادل يك ميليارد تومان) و اقدام به تأسيس شركت مشترك در مالزي بانام NanoLab Instrument با سهم 50 درصد توسط شركت فناوران نانومقياس و مشاركت شركت مالزيايي
تكميل برنامه طراحي و ساخت دستگاه الكتروفورز مويين طي دوره زماني 3 ساله و فروش و تحويل تعدادي از آن‌ها به مراكز تحقيقاتي كشور از ديگر اقدامات است. همچنين شركت موفق به دريافت جواز معتبر مانند جشنواره علم تا عمل، جشنواره بين‌المللي خوارزمي و جشنواره‌هاي فناوري نانو شده است.
در ادامه از محل شركت زيست ابزار پژوهان با مديريت دكتر غلامرضا طاووسي از اعضاي هيات علمي دانشكده فناوري‌هاي نوين پزشكي بازديد شد. مديرعامل شركت زيست ابزار پژوهان ضمن تشريح كليات فعاليت‌هاي اين شركت درزمينهٔ طراحي و ساخت محصولات، مأموريت اصلي و هدف شركت را پيش‌قدم شدن در توليد تست‌هايي دانست كه در كشور وجود ندارند. تغيير خط توليد از تست هاي روتين مانند بارداري به مواردي مانند تست بيماري‌هاي كليوي و حتي تست سريع سموم در مواد غذايي، آب و محصولات كشاورزي كه در حال حاضر حتي به‌صورت وارداتي نيز در كشور موجود نيستند از ديگر برنامه‌هاي در دست اقدام اين شركت است.
دكتر طاووسي بابيان اين‌كه تمامي مراحل توليد تست‌هاي سريع از سنتز نانو ذرات تا مرحله بسته‌بندي تست‌ها در شركت زيست ابزار پژوهان شكل مي‌گيرد، كيفيت و قيمت فروش محصولات اين شركت را قابل‌رقابت حتي در مقايسه با توليدات و محصولات وارداتي از كشور چين دانست.
دكتر احمديان رئيس دانشكده فناوري‌هاي نوين پزشكي كه خود نيز مؤسس يك شركت دانش‌بنيان است، ضمن تشكر از تلاش شركت‌هاي فناوران نانومقياس و زيست ابزار پژوهان، تأسيس و راه‌اندازي شركت‌هاي دانش‌بنيان توسط اعضاي هيات علمي دانشكده را از اهداف و سياست‌هاي كلي دانشكده عنوان كرد و بر همكاري اين شركت‌ها با دانشكده و انجام تحقيقات مشترك در قالب پايان‌نامه‌هاي دانشجويي تأكيد كرد.
وي همچنين به برنامه راهبردي جامع دانشكده در ترغيب اعضاي هيات علمي براي ورود به مسيرهاي مشابه نيز اشاره كرد.
توضيح اين‌كه در اين بازديد اعضاي هيات رئيسه دانشكده فناوري‌هاي نوين پزشكي دكتر احمديان، دكتر حسين قنبري، معاون آموزشي دكتر مسعود خسرواني، معاون دانشجويي فرهنگي و دكتر احمدي نيز حضور داشتند.
پس از بازديد دكتر منظم از دستاوردهاي هر دو شركت، از زحمات و تلاش‌هاي به‌عمل‌آمده توسط اين شركت‌ها در عرصه‌هاي علمي و فناوري تشكر كرد و الگوي ارائه‌شده را الگوي خوبي براي ساير اساتيد و دانشجويان علاقه‌مند عنوان كرد و بر عزم دفتر همكاري دانشگاه و صنعت براي حمايت هر چه بيشتر از حركت‌هاي تبديل دانش به فناوري در دانشگاه تأكيد كرد.
دكتر احمديان و دكتر فريدي نيز با مثبت دانستن رويكرد جديد دفتر همكاري دانشگاه و صنعت در حمايت از فرآيند تجاري‌سازي و هدايت تحقيقات در دانشگاه به سمت خروجي باقابليت، فرصت پيش‌آمده را فرصت خوب براي رشد و ارتقاء دانشكده فناوري‌هاي نوين و شركت‌هاي دانش‌بنيان دانستند./


بازگشت