تاریخچه

رونمایی از دستگاه الكتروفورز موئين توسط رئیس جمهور (11 مهر 90)

AwardPics/131_1.jpg



صبح امروز با حضور دکتر محمود احمدي نژاد از پنج دستاورد جديد در زمينه فناوري نانو در محل نهاد رياست جمهوري رونمايي شد. اين دستاوردهاي جديد، شامل چهار نوع از تجهيزات آزمايشگاهي و يک نوع نانو دارو است و در چهارمين جشنواره و نمايشگاه فناوري نانو براي بازديد عموم ارائه مي‌شود.

دستگاه‌ تعيين سطح ويژه نانومواد (BET) با قابليت تعيين مشخصات مواد نانوساختار، دستگاه زدايش عميق يوني (DRIE) با قابليت ايجاد ساختارهاي ميکرومتري و نانومتري بصورت عمودي و عميق، الکتروفورز موئين، با قابليت شناسائي کيفي و کمي داروها، دستگاه اسپکت حيواني (HiReSPECT) با قابليت تصويربرداري از حيوانات کوچک و نانوداروي سيناداکسوزوم، پنج دستاوردي هستند که امروز با حضور رئيس جمهور رونمايي شدند.

از ويژگي‌هاي دستگاه تعيين سطح ويژه نانومواد (BET) مي‌توان به کاربرد آن در تعيين مشخصات کاتاليست‌ها، نانوکاتاليست‌ها، جاذب‌ها و غشاها (انواع مختلف من جمله مواد نانو متخلخل)، نانوالياف، نانولوله‌ها و لايه‌هاي نازک اشاره کرد. اين دستگاه يکي از پرکاربردترين دستگاه‌ها در تعيين مشخصات مواد نانوساختار از جمله نانوذرات فلزي، اکسيد فلزي، سولفيدي، نانو لوله‌ها، نانوالياف و نانوجاذب‌ها است.

دستگاه الکتروفورز موئين مدل CEP 1000 بر پايه ي کروماتوگرافي کار مي کند ولي به جاي استفاده از لوله هاي معمولي از لوله هايي با قطر 70 تا 100 میکرومتر در آن استفاده می شود. سيال مورد بررسي با اعمال ولتاژ در اين لوله ها جريان مي یابد و اجزاي آن در طول مسیير از هم جدا مي شوند. اين دستگاه با داشتن ويژگي‌هايي چون زمان تجزيه و تحليل کم و بازدهي بالا، نياز به حداقل مقدار نمونه و حلال‌هاي مورد نياز، مي‌تواند نياز بسياري از آزمايشگاه‌ها را برطرف کند. اين سيستم، محدوده وسيع و متنوعي از صنايع مانند آناليزمواد غذايي، داروئي، بيولوژيکي، تجزيه و تحليل آلودگي‌هاي محيط زيست و مشخصه‌يابي نانو مواد را پوشش مي‌دهد.

دستگاه زدايش عميق يوني DRIE، قابليت ايجاد ساختارهاي ميکرومتري و نانومتري بصورت عمودي و عميق را دارد. زدايش موادي چون Si، Si3N4، SiO2 و ساخت نانوسيم‌ها و نانو حفره‌ها به عنوان لايه فعال در آشکار سازهاي نوري، نانو حسگرهاي نيرو و گاز، ادوات بر مبناي کريستال‌هاي فوتوني، منابع نوري، سوزن AFM و ادوات ميکروالکترومکانيکي همچون ريزشتاب سنج‌ها، ريز فشارسنج‌ها، ژيروسکپ‌هاي ميکرومتري، با استفاده از اين دستگاه امکان‌پذير است. استفاده از گازهاي مناسب در اين دستگاه همچنين نياز به پليمرها را منتفي ساخته و از طرف ديگر ساختارهاي بسيار منحصر به فردي نيز ايجاد مي‌کند.

تصويربرداري از حيوانات کوچک شاخه جديدي از تصويربرداري است که با استفاده از دستگاه اسپکت حيواني (HiReSPECT) امکان‌پذير خواهد بود. عملکرد اين دستگاه بدين ترتيب است که راديودارو يا نانوداروي مورد نظر در رگ موش تزريق مي‌شود و سپس دستگاه با سيستم آشکارسازي خود تعدادي تصوير دوبعدي از زواياي مختلف در بازه 360 درجه از موش تهيه مي‌کند. سپس يک نرم‌افزار کامپيوتري با استفاده از داده‌هاي به‌دست آمده، يک تصوير سه‌بعدي از نحوه و ميزان پراکندگي دارو در موش را بازسازي خواهد کرد.

نانوداروي سيناداکسوزوم يک نوع آنتي بيوتيک است که در انواع سرطان ناحيه شکمي کاربرد دارد. عملکرد اين دارو به گونه‌اي است که داکسيل به DNA ‌متصل شده و ساخت اسيد نوکلئيک را مهار مي‌کند.

دوکسوروبيسين که براي درمان سرطان استفاده مي شود، درواقع يک سم سلولي است که چون انتخابي عمل نمي کند، غلظت آن در بافت هاي سالم و توموري تقريبا برابر است. در نانوداروی جدید، اين ماده درون نانو کپسول هاي ليپوزومي محبوس مي شود تا هم اثرات جانبي آن کاهش يابد هم اثرگذاري دارويي آن بالا رود. قطر اين نانو دارو در حدود 100 نانومتر است و علاوه بر اينکه کوچکي آن براي ورود به بافت پرعروق تومورها مناسب است، توانايي انتقال يک حجم قابل توجه از دارو را نيز دارد. همچنين حلاليت بهتر دارو، سميت کمتر، مدت زمان بيشتر باقي ماندن در سلول هدف و تسهيل ورود به داخل سلول از ديگر مزاياي آن عنوان شده است.

شايان ذکر است چهارمين جشنواره و نمايشگاه فناوري نانو در روزهاي 13 الي 17مهرماه سال جاري در محل سالن خليج فارس نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار مي‌شود.

تاریخ درج : 90/07/11



AwardPics/131_2.jpg          AwardPics/131_3.jpg


بازگشت