جشنواره و نمایشگاه داخلی

نخستین نشست کارگروه مشترک علم و فناوری ایران و برزیل برگزار شد

AwardPics/189_1.jpg



خستین نشست کارگروه مشترک علم و فناوری ایران و برزیل برگزار شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین نشست کارگروه مشترک علم و فناوری ایران سه‌شنبه مورخ 21 فروردین‌ماه برگزار شد.

از طرف ایران هیئت را علی‌مرتضی بی‌رنگ قائم‌مقام امور بین‌الملل و رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاون علمی سرپرستی می‌کرد و از طرف برزیل ماکسیملیان مارایان معاون توسعه فناوری و ابتکارات وزارت علوم برزیل، ریاست هیئت برزیلی را بر عهده داشت.

همچنین از طرف ایران، معاون صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری‌نانو معاونت علمی و نمایندگان هشت شرکت دانش بنیان در جلسه حضور داشتند.

از طرف برزیل نیز نمایندگان اغلب سازمان مرتبط با علم، فناوری و نوآوری این کشور حضور داشتند که اهم آنها عبارت از مدیرگروه علم و فناوری وزارت خارجه برزیل؛ رئیس اداره سیاست‌های تحقیق و توسعه وزارت علوم برزیل؛ هماهنگ‌کننده همگرایی و توانمندسازی فناوری‌های معاونت توسعه فناوری و ابتکارات وزارت علوم برزیل؛ معاون اداره غذا و کشاورزی آژانس تحقیق و نوآوری برزیل (FINEP)؛ مشاور رئیس آژانس تحقیقات و نوآوری صنعتی برزیل (Embrapii) معاون هماهنگ کننده بین‌المللی هیئت مشاور همکاری‌های بین‌المللی شورای ملی توسعه علم و فناوری برزیل؛ رایزن پروژه‌های همکاری بین‌المللی پارک‌های علم و فناوری و انکوباتورهای تجاری برزیل(Anprotec) و مشاور فدراسیون صنایع منطقه فدرال برزیل است.

* رسالت دولت‌ها تسهیل رفت‌وآمدها در راستای گسترش علم میان کشورهاست
علی‌مرتضی بی‌رنگ قائم‌مقام امور بین‌الملل و رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، در این نشست ابراز امیدواری کرد مسیر گذشته در این کارگروه اصلاح شود و طرفین برای تسهیل همکاری‌ها و رفع موانع همکاری تلاش کنند.
وی ضمن اشاره به همکاری‌های علمی و فناوری خوبِ ایران با روسیه، چین و اتریش، اعلام کرد: ایران با ایجاد مرکز ویژه‌ای برای همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی، مدل‌های همکاری متنوعی با کشورهای مختلف از قبیل کمیته مشترک و یا صندوق مشترک دارد که می‌توانند در همکاری با برزیل نیز مورد استفاده قرار گیرد.
قائم‌مقام امور بین‌الملل و رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی همچنین به تلاش‌های انجام شده در سال‌های اخیر برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران و نقش آفرینی آنها در ایجاد اقتصاد مبتنی بر دانش و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و اشتراک گذاری تجارب در این زمینه بین دو کشور را مفید دانست.
همچنین به پیشنهاد بی‌رنگ، بنا شد نشست بعدی کارگروه مشترک علم و فناوری ایران و برزیل همزمان با سفر هیئت برزیلی در تهران برگزار شود که مورد توافق طرف برزیلی قرار گرفت.
در پایان رئیس مرکز همکاری‌های بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ایران خواستار اقدامات سریع‌تر دو طرف برای جبران تأخیرهای قبلی در همکاری‌های فی‌مابین شد.
وی شکل‌گیری همکاری‌های واقعی را منوط به رفت و آمد بیشتر افراد علمی، شرکت‌ها و نمایندگان نهادهای مرتبط دولتی از دو کشور به منظور شناخت بهتر توانمندی‌های همدیگر و تعریف زمینه‌های همکاری دانست و رسالت دولت‌ها را تسهیل این نوع رفت و آمدها برشمرد. بی‌رنگ همچنین خواستار معرفی افراد مرتبط از طرف دو کشور برای پیگیری هر یک از تفاهم‌های انجام شده شد.

* زمینه همکاری ایران و برزیل فراهم است
ماکسیملیان مارایان معاون فناوری و ابتکارات وزارت علوم برزیل علاقه طرف برزیلی را به همکاری با ایران ابراز و بیان کرد: ما اطلاع داریم که ایران در حوزه فناوری‌های پیشرفته و اقتصاد دانش بنیان اقدامات خوبی داشته است. برزیل هم در سال‌های گذشته با تغییرات مختلف در ساختار دولت خود و ایجاد نهادهای لازم برای تسریع در نوآوری، رقابت‌پذیری خود را افزایش داده است. لذا زمینه‌های خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد.
ماکسیمیلیان فعالیت‌های ایران در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان را تحسین برانگیز دانست. همچنین طراحی یک نقشه راه برای همکاری‌های دو کشور را خواستار شد و در ادامه چندین ارائه توسط نمایندگان نهادهای مختلف بزریل و ایران ارائه شد.
معاون فناوری وزارت علوم برزیل، نخستین نشست کارگروه مشترک را نشستی موفقیت‌آمیز دانست و اعلام کرد: برای شروع نیاز به یک موضوع آغازین خوب داریم که با توجه به بحث‌های انجام شده در جلسه، فناوری نانو می‌تواند یک نقطه شروع برای توسعه همکاری‌ها باشد.
وی پیشنهاد داد: تیمی از برزیل با دعوت رسمی طرف ایرانی از نمایشگاه بین‌المللی نانوی ایران که در اکتبر 2018 در تهران برگزار خواهد شد حضور یابند و تا آن زمان اقدامات اولیه برای انجام توافقات نهایی در زمان آن بازدید انجام شود.
مدل همکاری ایران برای برزیل نیست قابل‌استفاده است
در بخش دیگر این نشست، بندتیوفونسکا مدیر گروه علم و فناوری وزارت امور خارجه برزیل، مدل‌های همکاری ایران با کشورهای دیگر را جالب دانسته و قابل‌استفاده برای همکاری با برزیل عنوان کرد.
فابیولاروتوندا رئیس اداره سیاست‌های تحقیق و توسعه برزیل، شروع فعالیت‌های جدی برزیل در زمینه علم و فناوری را دهه 1970 عنوان و بیان کرد: تا پیش از آن اغلب اقتصاد برزیل بر محور کشاورزی و مواد خام بود و پس از دهه 1970 برزیل تلاش کرد تا با به کارگیری فناوری و تشویق نوآوری در صنایع، جایگاه خود را ارتقاء دهد. ایجاد سنکروترون ملی با عنوان Sirius و تدوین برنامه ملی اینترنت اشیاء (IOT) برخی از تلاش‌های برزیل برای ورود به عرصه‌های جدید فناوری است.


سخنران بعدی، رضا اسدی فرد معاون صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانوی جمهوری اسلامی ایران بود که گزارشی از دستاوردهای ایران در حوزه فناوری نانو ارائه کرد.
به گفته وی این جایگاه حاصل اجرای یک برنامه متمرکز ده ساله در ایران از سال 2006 تا 2016 است. دستیابی به جایگاه چهارم جهان در تولید علم فناوری نانو با سهم 5/6 درصدی از کل تولیدات علمی جهان در حوزه نانو، تربیت بیش از 35000 نفر متخصص نانو، ثبت بیش از 210 پتنت بین‌المللی نانو، شکل‌گیری حدود 170 شرکت تولیدی نانو و تولید و تجاری‌سازی بیش از 400 محصول مبتنی بر فناوری نانو از جمله دستاوردهایی بود که در گزارش معاون صنعت و بازار ستاد نانو به آن اشاره شد. او در پایان پیشنهادهایی را برای همکاری با برزیل در حوزه نانو مطرح کرد.




تاریخ خبر : 1397/1/26



AwardPics/189_2.jpg          AwardPics/189_3.jpg


بازگشت